عامل توسعه شبکه ملی دستبافت های داری و دستگاهی جهاد دانشگاهی خراسان رضوی گفت: در حوزه دست بافت های داری و دستگاهی ۱۸ رسته وجود دارد که یکی از مهمترین بخش ها بخش پشم ریسی به عنوان تامین نخ پشمی است.

فعالیت ۱۸ رسته دستبافت‌های داری و دستگاهی در خراسان رضوی

عبدالله احراری در گفت‌وگو با قدس خراسان اظهار کرد: شبکه ملی دستباف‌های داری و دستگاهی مشتمل بر ۳ هزار و ۵۰۰ تولیدکننده در رسته‌های مختلف دستباف و دست‌دوز در کشور دارد و در چارچوب توسعه مشاغل خانگی از جمله طرح‌های وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی است که توسط جهاد دانشگاهی به عنوان مجری اجرا می‌شود و ابتدا این طرح در خراسان رضوی آغاز شد.

عامل توسعه شبکه ملی دستبافت های داری و دستگاهی جهاد دانشگاهی خراسان رضوی ادامه داد: این شبکه حلقه‌های مختلف حوزه دستباف‌ها و دست‌دوزها را به هم وصل می‌کند و تولیدکننده‌ها، طراحان و مشاغلی که به این شبکه خدمات می‌دهند از جمله بیمه در آن وجود دارند و نیازهای این شبکه به واسطه اعضای آن تأمین می‌شود.

وی افزود: در حوزه دستباف‌های داری و دستگاهی ۱۸ رسته وجود دارد که یکی از مهم‌ترین آن‌ها بخش پشم‌ریسی به عنوان تأمین نخ پشمی است، به عنوان مثال در روستاها و مناطق محروم خراسان رضوی و شهر مشهد از جمله منطقه کارده و کلاته عرب‌ها پشم‌ریسی سنتی توسط تعدادی از زنان و مردانی که چشمانشان قوت لازم برای بافت فرش و یا کارهای ظریف را ندارد، با حمایت این شبکه شکل گرفته است.

احراری به بخشی از مزایای این اتفاق اشاره کرد و گفت: بخش زیادی از پشم گوسفندان در گذشته سوزانده می‌شد که آلودگی زیست محیطی و هدررفت منابع را به دنبال داشت، در حال حاضر توانسته‌ایم این هنر فراموش شده را دوباره با واگذاری چرخ‌های کوچک ریسندگی به افراد علاقه‌مند احیا و نخ پشم تولیدی را در صنایع دیگری مانند تولید فرش و سایر دستباف‌ها استفاده کنیم.

عامل اجرایی شبکه ملی دستباف‌های داری و دستگاهی جهاد دانشگاهی خراسان رضوی یکی دیگر از مواد اولیه این حلقه را نخ ابریشم ذکر و بیان کرد: در این شبکه پرورش‌دهندگان کرم ابریشم و ابریشم‌کشان عضو هستند و شهرستان بایگ خراسان رضوی از مراکز عمده تولید نخ ابریشم به شمار می‌آید.

وی تصریح کرد: در خراسان رضوی تمرکز ابریشم‌بافی در منطقه کلات است، زاوین کلات مرکز ابریشم‌بافی و لایین مرکز نواربافی استان محسوب می‌شود و نخ ابریشم تولیدی بایگ و سایر شهرستان‌ها و روستاها، در این مناطق مورد استفاده قرار می‌گیرد. در منطقه راز و جرگلان بجنورد نگاه به درخت توت با قداست همراه است و تولید نخ ابریشم و دستباف‌های ابریشمی در بین مردم این منطقه رواج دارد.

احراری به فراگیر بودن فرت‌بافی در استان خراسان رضوی اشاره کرد و گفت: در مناطق مختلف استان فرت‌بافی اسامی متفاوتی از جمله تون‌بافی دارد و مراکز آن شهرهای تربت‌جام، خواف، تایباد، رشتخوار، نیشابور، فیروزه و کاشمر است که حدود ۲۵ هزار نفر در این حوزه مشغول هستند، در حوزه فرت‌بافی پیشرانانی از مردم هر منطقه مشخص شده تا توسعه کار را بر عهده بگیرند و تعداد آن‌ها حدود ۵۵ تولیدکننده عمده است.

عامل توسعه شبکه ملی دستبافت های داری و دستگاهی جهاد دانشگاهی خراسان رضوی در پایان عنوان کرد: دوخت‌های سنتی از دیگر هنرهای این رسته است و شامل انواع دوخت‌ها و رودوزی‌ها می‌شود، مثلاً در منطقه شهرک شهید رجایی، باهنر، اسماعیل‌آباد و در محله‌هایی که مهاجران سیستان و بلوچستانی حضور گسترده‌تری دارند هنرهای دوختی مثل بلوچ‌دوزی فراگیر است. بخش عمده فعالیت شبکه دستباف‌های داری در حوزه قالی‌بافی، تابلو فرش، گلیم‌بافی و گبه‌بافی رقم می‌خورد و پیش‌بینی می‌کنیم در زمستان حدود ۹۰ هزار نفر و در تابستان و فصل کشاورزی بین ۵۰ تا ۵۵ هزار نفر به تولید فرش، تابلوفرش و گبه‌بافی اشتغال داشته باشند.

خبرنگار: طاهره فجرداوودلی

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.